Mange håbede på, at alle med afslutningen af 2. Verdenskrig ville være trætte af krig og katastrofer. Men sådan kom det ikke til at gå. Den ny organisation FN blev kastet direkte ind i forsøg på at skabe fred og eller sikre fred rundt om i verden – eller hjælpe, hvor store katastrofer havde skabt nød og elendighed. Korea, Congo, Mellemøsten, Holland, Balkan og mange andre steder var der behov for indsatser og hjælp for at fremme fred, fordragelighed og en tålelig tilværelse for mennesker. Ikke altid med det ønskede resultat.
Men Danmark bidrog på forskellig måde gennem bl.a. FN, NATO, EU og OSCE, både under den Kolde Krig og navnlig under den aktivistiske udenrigspolitik. Efter murens fald, fremkomsten af terrorens ansigt og interne magtkampe i lande kom der en ny virkelighed, der satte dagsordenen for Danmarks internationale engagement. Der blev taget ansvar, og landet har til dato bidraget med mere end 80.000 mennesker fra Forsvaret, Politiet, Beredskabsstyrelsen og Skat rundt om i verden.